onsdag 22 september 2010

Mina första tygblöjor



Innan M föddes funderade jag mycket på om vi inte skulle använda tygblöjor, dels för att värna om miljön samt kanske spara lite pengar. Men så vart jag lite avskräck med hjälp av min syster som jobbat på "dagis". Det rann till slut ut i sanden.

Så väcktes mitt intresse på nytt när jag såg alla fina blöjor som syddes och visades i en massa bloggar. Jag letade efter mönster på nätet och hittade en hel del, både gratis och som man kan köpa. Jag valde att ta några gratis eftersom jag inte visste om jag kommer gilla tygblöjor. Gratis mönster finns hos bland annat Ottobre Design, The Nappy Network och här Little Comet Tails. Jag använde de två första i kombination med varandra.

För att de skulle vara så enkla som möjligt för oss nybörjare, maken och jag, så sydde jag pocketblöjor. Tyg hade jag hittat hos Wanoo. Yttertyget är gult PUL-tyg och innertyget på den ena blöjan är grå fuskmocka och den andra har mörkblå microfleece från S&S.

Den första var lite komplicerad att göra innan jag förstod allt (finns massor med bra beskrivningar på diverse bloggar). Den andra gick riktigt fort att göra förutom att jag lyckades sy i resåren ett par gånger. Har tyvärr inga inlägg så jag har inte kunnat prova dem ordentligt men jag har beställt tyg till detta från Strömming men det kommer inte förrän i slutet av oktober. Beställde därför inlägg från Minimundus idag som förhoppningsvis ska komma innan helgen. Ska bli spännande att se om det passar oss med tygblöjor, jag hoppas verkligen det! För et är så kul att sy dem.


3 kommentarer:

  1. Underbart fina tygblöjor. Ska bli kul att se vad du tycker. Man kan också använda helt vanlig frottéhandduk som inlägg, microfiberdukar från rusta (billigt och bra) eller nått annat tyg man har hemma, det måste inte vara köpta riktigt inlägg! Microdukarna från rusta brukar jag boostra med när jag behöver extra inlägg! Toppen och du får 6 st för 40 kr!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina tygblöjor! Vi har bestämt oss för att ge tygblöjor ett försök här hemma och har laddat upp med en del, återstår att se om det är något för oss. Om det är så kanske du kan få sy några söta i en lite större storlek sen :)

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Och tipsen Strömming! Ska genast se till att det blir en tur till Rusta. Sen ska det bli kul att se både bambuvelouren och mönstrade PULen jag har beställt av dig.

    SvaraRadera