söndag 5 februari 2012

Gå i skogen


Att vara ute och gå i skogen är något som M verkligen gillar. Han går gärna under träden och smyger efter vilda djur. Vi letar kottar och kvistar och andra skatter. Ms pappa berättar sagor om Helge älg som har en massa hyss och äventyr för sig. Mycket praktiskt med en älg som behöver bada, klä på sig eller klippa klövarna när M behöver göra något liknande och inte vill.

När JNY Design kom med sitt skogstyg hann jag inte med och missade första leveransen. Men när det var Syfestival i höstas så fick en meter följa med hem. Det är så mysigt med alla djuren. Det första som sytts är en tröja till M i strl 98. Den blev bra i längden men lite kort i ärmarna. Jag glömde bort att det skulle vara mudd och sydde först på kantband vilket gjorde att ärmarna blev på tok för korta. Gjorde ett försök att sprätta men det gick inte. Då tog jag fram saxen och klippte av allt ihop vilket gjorde att ärmen blev nån centimeter kortare än jag hade gjort dem från början. Tänkte att muddarna skulle bli lite längre men det vart de inte. Dock är ärmarna lagom nu, finns kanske lite växamån men inte mycket. Kan när de blir för korta byta mudd tänkte jag men orkade inte göra det på en gång. M verkar gilla sin tröja.

Jag försökte för första gången sy avig trippelsöm i raglanskärningen vilket gick ganska bra, något hoppstygn blev det om man tittar noga på bilden. Hur gör ni när ni syr täcksömmen i raglanskärningen, syr ni först ihop med overlocken och sedan med täcksömmen eller syr ni täcksöm direkt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar