tisdag 15 februari 2011

Nya fönster=nya gardiner

I vårt förra boende hade vi lite färg på väggarna och därmed var det mindre med färg på gardinerna. Nu bor vi i ett hus med vita väggar och behövde därför gardiner med lite mer färg. Hittade ett barntyg på Åhlens som jag köpte till Ms nya rum. Eftersom hans fönster är ganska smalt så valde jag att göra en gardinkappa. Är lite praktiskt oxå om han skulle få för sig att det är kul att svinga sig i gardinerna, han når dem inte :).

Har bara sytt en kanal för gardinstången och vikt dubbelt runt om resten och sytt med raksöm. Har en liten bit kvar som jag ska försöka fixa tavla av. Om jag bara tar mig för att köpa "ram".


Eftersom vi har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum ville jag ha gardiner som gick ihop i färg men inte samma mönster. Var inne på en gardintygaffär här i Linköping och letade. Var bara där tre gånger innan jag bestämde mig. Fick fria tyglar av maken i val av tyg men jag ville ändå ha ett godkännande innan jag la ner en massa pengar på tygerna. Han tyckte de var helt ok.

Hade tur att det var rea i affären. Det är ju inte alltid så billigt med gardintyger, framför allt inte om man ska ha fem meter.

Valet till vardagsrummet för på ett rött och grön mönstrat tyg från Almedalhs, "Jocke och Lillen" heter det.


Till köket hittade jag ett tyg som går nästan i samma färger som gardinerna i vardagsrummet. Tyget kommer från Svanefors och har nypon på.


Lite mer färg blev det i rummen men lite mer behövs med hjälp av tavlor och kuddar. Ska köpa lite tyg från Stoff och Stil för att göra kuddar av. Har bläddrat i katalogen och det finns mycket fint att välja på. Resultat och val av tyg visar jag när jag har lyckats bestämma mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar