torsdag 17 maj 2012

Formsydda tygblöjor





Har tänkt att använda tygblöjor till lillebror och har därför har jag sytt några formsydda blöjor efter Emilitens mönster som jag köpte på Syfestivalen av Strömming. Dessa är i storlek small. Har provat blöjan med staden-tyget och den passar bra, resåren blev lite ojämn mellan benen men det går att justera med knapparna. Jag har testat olika typer av tyger, både insida och utsida. Överst är en som är sydd med bambuvelour (Strömming) på utsidan och fuskmocka på insidan. Bilden nedan visar en blöja med flanell (ohlssons tyger) på utsidan och fuskmocka (Wanoo) på insidan, i mitten stretch frotté på utsidan (Strömming) och fuskmocka (Wanoo) på insidan och längst till höger interlock (Mjuka tyger) och insida av microfleece (Stoff och Stil). Nästa bild från vänsterflanell (ohlssons tyger) ytterst och bambuvelour (Strömming) innerst, nästa två är helt i bambu, innerst velour och ytterst interlock. Alla blöjor har ett lager med bambu fleece som mellanlager.

Tyvärr lyckades jag sabba overlocken när jag sydde dessa så den har varit inne på service, enligt mannen i butiken så behövde den det oavsett om jag hade sytt på den efter ja köpt den eller inte. Den hade tydligen adrig varit riktigt kry. Önskar att jag lagt till lite mer pengar när jag köpte den, men jag var inte så syerfaren då så det fick bli den. Tyvärr får jag nog inte mycket för den om jag säljer så den får vara kvar ett tag till. Ny är den i alla fall nyservad och förhoppningsvis så fungerar den ett tag till.



3 kommentarer:

  1. Ursöta! Du kan väl uppdatera vilken materialkombo som är bäst sen när du har hunnit testa lite?! =o)
    Väntar på att min lilla ska vilja komma ut och hon ska också få ha tygblöjor. Dock begagnade köpta av Strömming men jag lär kanske sy nån ny formsydd så jag har så det räcker.. Har sytt en i flanell och interlock utan mallenlager, den är dock öppen så det går att stoppa i inlägg. Men jag är osäker på om jag gillar tygen i den.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kläder du syr :) Det är ju så roligt att sy små barnkläder, det är ju så sött ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för titten på min blogg1 Vilka fina tygblöjor du gör, hoppas din OL blir kry igen så du kan sy mera fina kläder.

    SvaraRadera