fredag 16 april 2010

Stickat och virkat

Har tidigare skrivit om de stickade koftorna som Lilleman har haft sen han föddes. Nu är det bara en av dem som passar och även den börjar bli lite liten. Så jag har tagit tag i det hela och stickat en ny kofta. Valde ett annat garn än vad jag har stickat med tidigare och jisses vad mycket fortare det gick att sticka. Förut har jag stickat med Drops Alpacka som stickas med stickor 2,5 men valde nu att sticka i Sublime baby cashmere merino silk. Koftan är stickad med stickor 4,5. Det går betydligt fortare att få klar en kofta med den storleken på garn och stickor.

Har lärt mig att sticka med magic loop, att slippa strumpstickorna är för mig en lättnad eftersom de inte var min starka sida vad gäller stickningen.

Mönstret är från Garnstudio. Vart ganska nöjd, det som inte vart helt bra var vid mönstret där jag spände tråden för mycket när jag bytte färg.

Är sugen på att sticka en till som är i samma färg som i mönsterbeskrivningen. Får se hur jag gör, men jag fick verkligen tillbaka intresset för att sticka med denna kofta.



Har haft en halsduk liggande halvfärdig och när jag ändå var i stickartagen så tog jag tag och stickade klart denna. Blir bra till nästa vinter.


För ett tag sen så bestämde jag mig för att lära mig virka. Försökte mig på lite bollar men lyckades inge vidare så jag provade att virka en disktrasa i stället. Det har jag haft planer på en längre tid, gillar inte riktigt wettex trasorna och i somras köpte jag en disktrasa i lin och bomull. Den har verkligen varit jättebra, bara att koka när den börjar lukta surt. Kan vara bra att ha en trasa att byta med och så är det en bra gå bort-present om man virkar i några häftiga färger.

Här är i alla fall beviset på att jag lyckades. Nu ska jag försöka att virka lite leksaker, finns så mycket roliga beskrivningar på internet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar