onsdag 30 mars 2011

Tygbindor för första gången



Jag har läst på Sjalbarns forum där flera har börjat sy tygbindor och dessutom har fastnat helt för det. Jag var tvungen att prova. För ganska länge sedan köpte jag PUL i ett samköp med Strömming och så har jag köpt lite av Shuna76 .

Började med att klippa till fyra stycken i Pul med hjärtan (Strömming) med flanell (Ohlsons), fuskmock och Coolmaxliknande staydry (Shuna76). Som uppsugande lager i mitten har jag använt i två st,två lager bambufleece (Strömming) och i två ett lager bambufleece och ett lager begagnad handduk. Nedan är tre av dessa fyra.


De funkade bra och jag bestämde mig för att sy några till. Det går åt lite fler än fyra stycken om det inte är så att man ska tvätta hela tiden. Dessa fyra är på översta bilden. Valde att runda av hörnen, tycker att det är lite snyggare. I dem har jag kombinerat handduk och bambufleece som uppsugande, det räcker för mig som inte är någon storblödare. Det bruna Pul-tyget kommer från början från Myllymuksut men är köpt genom Babythings, därifrån kommer även plastknapparna.
Det är verkligen kul att sy dem och det går snabbt. Jag kommer definitivt att sy flera, kommer nog att sy upp några extra för att sälja. De är ju så mycket bättre för miljön än vanliga engångsbindor samt att det är skönare att ha tyg mot huden är plast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar