tisdag 4 mars 2014

Tutorial: Applikation

Jag tycker det är roligt att göra applikationer, även om det tyvärr blir för sällan. Det är roligt att förändra ett tyg med små tygbitar till något helt annat och att kunna göra ett mönster efter en egen idé.



När jag fick en beställning av storebror på en Angry Bird på en tröja tänkte jag att jag kunde dela med mig av hur jag gör en applikation.

Börja med att välja bild eller rita själv. Den här gången valde jag en bild jag hittat på nätet och ritade av den. Inte mitt favoritmotiv men men...

Jag placerar ut bilden på tröjframstycket för att kontrollera att den är lagom stor mm.

Dags att plocka fram de tyger som ska bli applikationen.

Sen är det bara att klippa!

Där efter ska det strykas på Vliesofix på alla delar och sedan fästa dem på framstycket. 

Vliesofixet ska klippas ut i storlek ungefär samma storlek som delen som ska fästas, den får inte vara mindre men behöver inte vara så mycket större. När man har strukit fast Vlieofixet på baksidan av applikationen ska man klippa rent så att det inte finns något papper kvar runt tyget. Efter det pillar man bort pappret och det är bara klister kvar. 

Nu lägger man tyget där man vill ha det och stryker fast det. Jag har valt att lägga de olika delarna på varandra, annars kan man klippa så att de ligger kant i kant.

För att helt lyckas med applikationen är det att rekommendera Totaly stable på baksidan av tyget där applikationen ska vara. Det förhindrar att tyget bubblar sig. Totally stable finns att köpa hos Bibbis textil.

Nu är det dags att sy fast alla delar! Jag börjar att sy de delar som "ligger överst". Man får ha lite tålamod mod de minsta delarna.

Jag syr fast med tät sicksack, har man satängsöm så är den bra att använda. Jag ställer in stygntätheten på knapphål och stygnbredden på ca 4.  

Så växer figuren fram.

Så här ser baksidan ut. Jag har börjat dra bort Totally stable, från början var det en bit rund om hela applikationen och inuti. Här är det bara kvar i ögonen och längst ner i fågeln. Allt plockas bort. (Jag var lite lat och bytte inte undertråden på vissa ställen.)

Klar fågel!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar