tisdag 18 mars 2014

Eländig passform


Jag köpte tyg när NygårdsAnna hade utförsäljning för ett tag sedan. Ett tunt bomullstyg som jag tänkte kunde bli en blus. Så kom Sy! Från hoodie till skjortklänning och det fanns ett mönster som jag tyckte såg bra ut. Det tog ett tag innan jag kom mig för att sy den men så på första syträffen jag var på i höstas började jag. Jag hann nästan klart, var bara fållning och knappar kvar. Fållningen fixade jag ganska snabbt och sen provade jag och insåg att den inte skulle passa så bra. Så den blev liggande... i ett halvår! Så tog jag äntligen tag i att sy knapphål och sy fast knapparna. Inte för att passformen blev bättre men den blev i alla fall klar och nu hänger den i garderoben. 

Passformen då, ja den passar då inte min kropp. Axlarna är för långa, ärmhålen för stora och den är för smal över höften och för bred över bröstkorg. Jag kommer inte sy i detta mönster igen. Det är för mycket att ändra för att det ska bli bra. Det tråkigaste är att jag la ner ganska mycket tid med att sy franska sömmar på hela blusen. Men nu kan jag det så jag har ju i alla fall lärt mig en del på den. 

Har beställt ett mönster på en liknande blus som jag hoppas ska passa bättre. Får se när jag tar tag i den. Nu har det kommit in ganska mycket beställningar sista tiden vilket är jättekul men tiden att sy plagg till sig själv blir lite mindre. Men den 5 april är det syträff igen och då är det heldag och jag ska bara sy till mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar