söndag 5 januari 2014

Julklapp till lillebror


När Storebror var liten sydde jag en docka till honom, den har väl inte varit någon superfavorit men har alltid funnits där. När så lillebror började närma sig ett år så funderade jag på att göra en även till honom men tiden och energin fanns inte, men så fick jag för mig två veckor innan jul att jag måste göra en. Inte måste som i ett jobbigt måste utan för att jag verkligen ville. Så snabbt beställde jag tyg, ullen kom jag inte på att jag kunde beställa utan det blev ett köp på Panduro, vilket blev lite dyrt mot vad det kunde ha kostat. 

Det som tar tid på en sån har docka, i alla fall när man är nybörjare, är att få till huvudet och förstås håret. Huvudet tog ett par kvällar innan jag var nöjd med det, sen gick det ganska fort tills det var dags för håret. Jag hade bestämt mig för att sy ryaknutar så att det blev ett rufsigt hår. Det var i praktiken ett bra val och även om jag hade haft lite mer tid så hade det varit okej men när man bara har ett par dagar på sig varav två går åt till resande så tar ryaknutet hår lite väl lång tid. Men håret och därmed dockan blev klar vid kl 22 kvällen mot julafton. 

Lillebror blev glad när han öppnade paketet och mest glad blev han över håret. Han kände på dockans hår och på sitt hår och jämförde och såg mycket nöjd ut. 

Det blev fler hemsydda julklappar som jag kommer visa framöver.


3 kommentarer:

  1. Alltså den där dockan är så himla fin. Vilket jobb och vilken underbar julklapp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Den är omtyckt av lillebror.

      Radera