fredag 30 augusti 2013

"Måste ha"-tyg med svanar

Ja det här tyget var ett "måste ha"-tyg. Såg det först i några finska tygbloggar, det är en finsk tillverkare.  Det finns hur mycket fina finska tyger som helst! Som tur var tog Lilofant design in tyget till Sverige, det är Sverigeltid det går att beställa från Finland och ibland blir frakten ganska hög. Köpte en rapport med svanar och en tärna. Trycket är fotoprint vilket börjar bli vanligt, det fungerar som en skrivare som skriver ut en bild. Det blir mer detaljrikt och fler färger. 

För ovanligheten så tog det bara en vecka innan jag sydde något av tyget.  Brukar ha svårt att klippa i favorittyger men försöker bättra mig. Det är ju roligare att använda tyget än att det ligger i ett skåp.  Nu sydde jag en Simone som jag visste sitter bra och är snabb att sy. Eftersom rapporten var lite kortare än mönstret på framstycket valde jag att inte fålla utan satte en stretchspets som avslut. Satte även samma spets i halsringningen. Bakstycke och ärmar är vit interlock köpt från Znok design som från början kommer från A&H. 

Har en bit kvar av tyget och nu funderar jag på vad som ska bli av den biten. Tror mig ha ett mönster som skulle passa. Tärnan som är på den biten sitter så nära kanten så det går inte att få till en tröja med djup halsringning för då blir man tvungen att klippa i fågeln. Får se när jag hinner med att sy den. Just nu har jag sytt fyra par mjukisbyxor till storebror som visst har vuxit en storlek under sommaren. Tyvärr så blev inte passformen bra så nu håller jag på att sprätta och klippa och sy ihop igen för att hoppas på att de sitter bättre med lite modifiering. Nej, jag gör inte alla på en gång, känns som att det är okej att misslyckas med ett par men inte med fyra! Håller ni tummarna att jag får till dem?!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar