tisdag 16 juli 2013

Mina nya vänner Olga och Simone


I februari beställde jag Jenny Hellström Ruas bok "Sy! från hood till skjortklänning". Det finns en massa fina modeller i den och jag har redan visat en - Simone. I helgen så tog jag sytiden och sydde till mig själv. Hade redan köpt tyg och spets till en kjol vid namn Olga. Den här sys just nu av massa tjejer i en fb-grupp kallad "Vuxna sytokar" och inspirationsbilderna har varit många. 

Tyget är HP (som Tygfabriken kallar det), ett lite grövre tyg, nästan lite som linnestruktur men i ren bomull. Det är härligt bubbelgumsrosa och för att få lite detaljer på den så sydde jag dit en spets.Det är en ganska enkel kjol att sy med en del detaljer. Den går att sy utan volang nertill och även utan linning men jag valde linning då jag gillar att den går upp lite i midjan. Volangen nere gör den lite sockersöt och täcker knäna vilket jag gillar. 

Överdelen har jag inte visat även om jag sydde den för ett bra tag sedan. Det är en Simone ur boken och det är välanvänd. Sydde på en krage samt knappar. Det bästa med båda modellerna är att de har passat utan att göra några ändringar. Mätte mig själv och följde måttabellen i boken och kläderna passar perfekt.

Är du sugen på att sy till dig själv så kan jag rekommendera "boken" (det namn som den går under i fb-gruppen). Nu väntar ett gammalt påslakarn i blått på att bli en Olga och jag hoppas att jag ska hinna med den under veckan. Det hänger ett tyg på tvättställningen som blev ett måste ha tyg när jag var inne på Tygfabriken sist. Egentligen skulle jag inte ha något men så var jag bara "tvungen" att titta om de fått in något roligt trikåtyg och det hade de ju. Men hur det ser ut får ni se en annan gång.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad fina saker du gjort! Jag har "boken" och gillar den och måste säga att din Olga är nog närapå den snyggaste jag sett efter alla Olgor som bombarderat oss hela sommaren!

    Sitter själv i detta nu också i en Simone-inspirerad topp med krage och knappar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Har verkligen sett många Olga och många fina! Lycka till med tröjan.

      Radera