onsdag 13 februari 2013

Sista tävlingsdagen och klädsel till Syfestivalen

I morgon är sista dagen för att vara med i tävlingen! Ta chansen och vinn ett presentkort för 100 kr.


Är som jag tidigare nämnt med i en facebookgrupp och i den sys det diverse fina kläder. Det är ett jätte bra sätt att upptäcka nya mönster. Och ett av dessa är Alma-blusen. Jag hängde på trenden att sy en Alma och beställde mönstret från MrsBao. Det är ett enkelt mönster att följa även om det är på engelska och det går att variera blusen på många olika sätt. Jag valde en modell utan krage och med korta ärmar.

Tyget har jag köpt från Karinottilia för ett bra tag sedan och det har legat och väntat på att få något till mig men jag har inte vetat vad. När jag såg de första Almorna så kom jag fram till att tyget skulle få bli just en sån. Och det blev riktigt bra som blus.

Innan jag sydde upp denna så sydde jag en annan i ett provtyg (ni ska få se den en annan dag). Jag tycker att den blev något bättre i passformen än vad denna vart. Den här är lite bred över höfterna och kanske är tyget lite stelt men jag hoppas på att det ska bli lite mjukare efter ett antal tvättar. Till nästa kommer jag att minska höftmåtten lite och så kommer jag att förlänga den ett par tre cm, nu är den i kortaste laget, vilket jag tyvärr inte märkte från den första.

Nu är inte bilden den bästa, det är svårt att få riktigt bra bilder när man bara hinner fota på kvällarna. Men den som kommer till Syfestivalen kanske ser den live. Jag kommer att besöka Syfestivalen på lördag med min mamma. Vi har varit där flera år i rad nu och det är så mysigt att få en heldag med mamma och gå runt och titta på alla fina saker. Och så hoppas jag att hon ska köpa lite garn för att sticka en kofta till lillebror. Hon har gjort det två gånger tidigare men tyvärr har de varit lite små i storlekarna så de har inte passat när de varit klara. Men det brukar ju kallas "tredje gången gillt" så nu blir bra nog bra. Skulle vara perfekt med en kofta till våren och svalare sommarkvällar. Lillebror har en del koftor som han ärvt av storebror som jag har stickat men de börjar bli lite små och jag hinner själv inte sticka just nu.


2 kommentarer: