fredag 10 december 2010

Bara till mig och sammanfattning av höstutmaningen



Jaha då har slutdatumet i höstutmaningen varit. Det som var så gott om tid att hinna sy en massa saker till mig själv. Nu går ju tiden oftast fortare än vad man har tänkt sig och så även denna gång.

Jag har tidigare vissat de två kjolarna jag har sytt samt ett par handledsvärmare/muddar. Samtliga är väl använda och jag är riktigt nöjd med kjolarna.

Har tyvärr inte hunnit sy mer till mig själv men jag har haft ett stickprojekt. En tröja till mig! Det är det största jag har stickat förutom en babyfilt. Är faktiskt lite så där barnsligt stolt över mig själv. Nu stickade jag på stickor 5 mm så det var inget minimini garn och det tog således inte allt för lång tid. Mönstret är från Garnstudio och garnet är Drops Nepal. Kostnaden blev inte specielt hög, stickor har jag hemma och garnet kostar 29 kronor för 50 g, det gick åt 11 nystan.



Den sitter perfekt, jag hade visserligen mätt och jämfört med deras tabell men det gäller att man håller sig till rätt stickfasthet, vilket jag ibland har lite svårt för.

Jag hann även med ett par till pulsvärmare/muddar. Även dessa är från Garnstudio, dock är de förkortade mot mönstret. Stickade i Drops Merino extra fine. Varma och mjuka! Dessa är stickade på samma rundsticka med "magic loop". Även ärmarna på tröjan är stickade på samma sätt. Kan verkligen rekommendera att ni provar "magic loop", jag gillar inte att sticka på strumpstickor och har länge dragit mig för att sticka raggsockar mm som ska stickas runt. Men så hittade jag en beskrivning på "magic loop" och provade. Så mycket lättare samt att det går att sticka ett par samtidigt och så ledes få samma stickfasthet. Googla på "magic loop" så finns det massor med beskrivnigar.

3 kommentarer:

  1. Tjusigt! Jättesnygg tröja och pulsvärmare. Blev såklart nyfiken på magic loop... ska googla.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg tröja, jag förstår att du är nöjd med den och fina handledsvärmare. Jag håller med dig att det är lite fippligt med strumpstickor, men jag har löst problemet med att låta min mamma sticka alla vantar och raggsockor :D. Men det låter spännande att sticka med en rundsticka istället, man skulle kanske testa.

    SvaraRadera
  3. Snygg tröja, klart att du ska vara stolt!!!
    Gillar också handledsvärmarna mycket. Kul mönster :)

    SvaraRadera