tisdag 18 augusti 2015

En av planerna klar, Bombshell Swimsuit!


Då var jag klar med en av planerna. Känns så kul! Ska verkligen fortsätta med min lista. Och när den är klar ska jag skriva en till. Blir mer konkret vad en ska göra och så är det tillfredsställande att bli klar med ett projekt. 

Så till sömnaden av Bombshell swimsuit, jag läste parallellt en sew along samtidigt som beskrivningen. Det hjälpte att kombinera dessa, ingen jättesvår beskrivning egentligen men allt är på engelska och mina kunskaper i sömnadsengelska är något begränsade och begränsande. Jag sydde efter samma storlek på byst, midja och höft även om det egentligen varierade lite. Tänkte att det inte skulle påverka så mycket eftersom tyget är så pass elastiskt. Valde inte att förlänga eller förkorta då modellen på framsidan av mönstret ser ut att ha ungefär samma proportioner i avseende till längder. 

Mycket rynkning blev det, jag valde att sy med min vanliga maskin, men det går även bra att göra med overlocken. Sömmarna är kastade med overlock och sammansydda med vanliga maskinen. Jag hade inga bystinlägg vilket jag nog kommer att ha om jag syr en till, jag har tyg hemma till en. 

Jag älskar verkligen färgen på tyget, härlig blåton. Och modellen är toppen, så skönt att ha något snyggt på sig som täcker magen framför allt till vintern när man är så där vackert blek. Det tog lite tid att bli klar. Det mesta berodde på att jag fick ta lite tid här och lite tid där. Lite pyssligt att få rynket bra och jämt men i det stora hela inte jätteavancerat att sy och det går utmärkt på bara en vanlig maskin.


Jag hade hoppats att jag skulle hinna bada i den under slutet av sommaren men känns inte så troligt just nu. Annars blir den invigd i badhuset under hösten.

Tyg: Det blå är en stuv från Ohlssons tyger som jag köpte förra sommaren. Innertyget och baddräktsresår är beställt B,Wear

3 kommentarer:

  1. wow imponerande! har alltid tänkt att badräkter osv måste vara jättesvårt att göra snyggt.

    SvaraRadera
  2. Åh, det var länge sedan jag var inne på din sida och tittade. Vilka fina saker du har gjort! Inspirerande!

    SvaraRadera